Ict-Pedagoog: voor coachen van cliënten die in aanraking komen met ICT ten behoeve van hun werk;
-
Laag zelfvertrouwen in computers door burn-out, depressie, faalangst, weinig/geen kennis
-
Met computers en/of specifieke software moeten werken voor behoud van hun baan
Cursussen bieden kennis, maar;
-
(vaak) geschied de communicatie niet op het niveau van de cliënt
-
het tempo of kennisniveau is te hoog en opgedane kennis gaat verloren
-
bieden geen aandacht voor faalangst of laag zelfvertrouwen
-
is dit vaak een algemeen totaalpakket, geen specifieke software voor een cliënt
Begeleiders bieden ondersteuning bij faalangst en een laag zelfvertrouwen, maar;
-
hebben geen of weinig kennis van ICT
-
het zelfvertrouwen in de ICT zal/kan niet meestijgen met de andere gebieden, raakt in een
isolement en vergroot daarmee de faalangst
-
kunnen door ‘gebrek’ aan kennis niet als intermediair fungeren tussen ICT expert en cliënt
-
kunnen door ‘gebrek’ aan kennis de cliënt niet bijstaan nadat deze een cursus afrond
ICT experts bieden kennis en lossen ICT problemen op, maar;
-
communiceren niet op het niveau van de cliënt, waardoor deze ervan afhankelijk blijft
-
het kost geld terwijl de cliënt er niet zelfstandiger of verstandiger van wordt en de
weerbaarheid en het zelfvertrouwen vergroot niet.
-
de afhankelijkheid blijft en vergroot deze waardoor het zelfvertrouwen verlaagd wordt
-
hebben niet de mogelijkheid, kennis en vaardigheid een/elke cliënt tijdens een cursus diens
benodigde aandacht te bieden
Als Ict-Pedagoog combineer ik bovenstaande beroepen, waardoor al deze factoren vervallen en;
-
de cliënt wordt benaderd op het gewenste niveau en hierdoor kennis en vaardigheid kan
worden overgedragen en deze;
-
het zelfvertrouwen en de weerbaarheid vergroot, waardoor;
-
de zelfredzaamheid en zelfstandigheid worden vergroot, zodat;
-
de kans op een succesvolle afronding van het traject en het behoud van een baan vergroot
-
Aanleren en ondersteunen computercursussen op niveau zoals ECDL
Praktische voorbeelden;
Burn-out/Depressie
Een
flinke
terugslag
in
je
leven,
laag
zelfvertrouwen,
faalangstig
en
toch
terug
naar
de
arbeidsmarkt.
Begeleiding
voor
het
zoeken
naar
geschikt
en
mogelijk
nieuw
werk.
Met
de
computer
werken
wordt
vaak
als
eis
verwacht,
of
het
nu
is
om
verslagen
te
maken,
boekhouding
bij
te
houden,
of
databases
te
vullen.
Ook
specifieke
bedrijfssoftware
kan
hierbij
horen.
Het
lage
zelfvertrouwen
en
de
faalangstigheid
maakt
dat
de
cliënt
bang
is
iets
fout
te
doen
en
daarmee
tot
weinig
of
niets
komt
op
gebied
van
ICT.
Bang
om
gegevens
kwijt
te
raken
wordt
bij
iedere
melding,
ieder
geluid,
ieder
ander
beeld
dan
het
gewende
geroepen
om
hulp.
Als
Ict-Pedagoog
ga
ik
met
deze
cliënt
aan
de
slag
en
los
in
eerste
instantie
problemen
op,
deze
worden
al
tijdens
het
oplossen
doorgenomen
en
op
het
niveau
van
de
cliënt
uitgelegd.
Hierbij
vergemakkelijk
is
waar
mogelijk
het
gebruik
van
de
computer
en/of
software
van
de
cliënt.
1-op-1
handleidingen
per
onderwerp
wordt
gemaakt,
zodat
de
cliënt
dit
zelfstandig
kan uitvoeren. Hiermee vergroot ik het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van de cliënt.
Autisme
Genoeg
capaciteit
in
huis,
maar
is
de
communicatie
vaak
een
obstakel
om
via
de
reguliere
weg
een
diploma
te
behalen
om
zodoende
aan
de
slag
te
kunnen
op
de
arbeidsmarkt.
Moeite
met
plannen
en
structuur
creëren
maakt
het
vaak
onmogelijk
om
via
een
LOI
of
soortgelijk
te
studeren.
Begeleiding
kan
deze
structuur
wel
bieden,
maar
komt
in
kennis
voor
ondersteuning
van
de
cursus
te
kort
en
de
online
leerkracht
heeft
ook
niet
het
gewenste
resultaat.
Voor
autisme
kan
ik
op
twee
fronten
werken.
Enerzijds
zijn
veel
autistische
cliënten
geïnteresseerd
in
de
wereld
van
de
computers.
Bij
de
jongeren,
jongvolwassenen,
maar
ook
de
volwassenen
speelt
de
computer
al
vaak
een
grote
rol.
Hiermee
kan
ik
op
gelijk
niveau
als
begeleider
communiceren
en
dat
draagt
bij
aan
een
(snelle)
vertrouwensband.
Daarnaast
kan
ik
op
niveau
van
de
cliënt
communiceren
en
deze
begeleiden
en
ondersteunen
in
het
behalen
van de benodigde cursussen en diploma’s om zo de arbeidsmarkt te kunnen betreden.
Omscholing
Van
het
ene
beroep
naar
het
andere
beroep
en
dan
is
opeens
ICT
een
bottleneck
voor
succes.
Bedrijfsspecifieke
software
is
gevraagd
en
de
cliënt
heeft
hiermee
geen
of
weinig
ervaring.
In
het
bedrijf
kan
deze
kennis
worden
voorzien,
maar
kan
om
allerlei
redenen
niet
door
de
cliënt
worden
‘aangeleerd’.
Dit
is
meestal
de
communicatie
op
begripsniveau
en
verstandsniveau
tussen
‘leraar’
en
cliënt.
De
cliënt
kan
te
maken
hebben
met
autisme,
ADHD,
faalangst,
laag
zelfvertrouwen,
burn-out,
depressie,
etc
en
staat
dit
een
mogelijke
toekomst
op
de
arbeidsmarkt in de weg.
Als
Ict-Pedagoog
heb
ik
deze
kennis
of
al
in
huis,
of
kan
ik
de
betreffende
cursus
(sneller)
volgen.
Zodoende
kan
ik
hierna
deze
kennis
overdragen
op
de
cliënt
op
diens
eigen
niveau
en
snelheid.
Zo
wordt
de
kans
op
succes
enorm
vergroot
en
draagt
dit
bij
voor
de
cliënt,
de
werkgever, alsook het re integratiebureau voor weer een geslaagd traject.