Ict-Pedagoog: voor coachen van cliënten die in aanraking komen met ICT ten behoeve van hun werk; - Laag zelfvertrouwen in computers door burn-out, depressie, faalangst, weinig/geen kennis - Met computers en/of specifieke software moeten werken voor behoud van hun baan Cursussen bieden kennis, maar; - (vaak) geschied de communicatie niet op het niveau van de cliënt - het tempo of kennisniveau is te hoog en opgedane kennis gaat verloren - bieden geen aandacht voor faalangst of laag zelfvertrouwen - is dit vaak een algemeen totaalpakket, geen specifieke software voor een cliënt Begeleiders bieden ondersteuning bij faalangst en een laag zelfvertrouwen, maar; - hebben geen of weinig kennis van ICT - het zelfvertrouwen in de ICT zal/kan niet meestijgen met de andere gebieden, raakt in een isolement en vergroot daarmee de faalangst - kunnen door ‘gebrek’ aan kennis niet als intermediair fungeren tussen ICT expert en cliënt - kunnen door ‘gebrek’ aan kennis de cliënt niet bijstaan nadat deze een cursus afrond ICT experts bieden kennis en lossen ICT problemen op, maar; - communiceren niet op het niveau van de cliënt, waardoor deze ervan afhankelijk blijft - het kost geld terwijl de cliënt er niet zelfstandiger of verstandiger van wordt en de weerbaarheid en het zelfvertrouwen vergroot niet. - de afhankelijkheid blijft en vergroot deze waardoor het zelfvertrouwen verlaagd wordt - hebben niet de mogelijkheid, kennis en vaardigheid een/elke cliënt tijdens een cursus diens benodigde aandacht te bieden Als Ict-Pedagoog combineer ik bovenstaande beroepen, waardoor al deze factoren vervallen en; - de cliënt wordt benaderd op het gewenste niveau en hierdoor kennis en vaardigheid kan worden overgedragen en deze; - het zelfvertrouwen en de weerbaarheid vergroot, waardoor; - de zelfredzaamheid en zelfstandigheid worden vergroot, zodat; - de kans op een succesvolle afronding van het traject en het behoud van een baan vergroot - Aanleren en ondersteunen computercursussen op niveau zoals ECDL Praktische voorbeelden; Burn-out/Depressie Een    flinke    terugslag    in    je    leven,    laag    zelfvertrouwen,    faalangstig    en    toch    terug    naar    de arbeidsmarkt.   Begeleiding   voor   het   zoeken   naar   geschikt   en   mogelijk   nieuw   werk.   Met   de computer    werken    wordt    vaak    als    eis    verwacht,    of    het    nu    is    om    verslagen    te    maken, boekhouding   bij   te   houden,   of   databases   te   vullen.   Ook   specifieke   bedrijfssoftware   kan   hierbij horen.   Het   lage   zelfvertrouwen   en   de   faalangstigheid   maakt   dat   de   cliënt   bang   is   iets   fout   te doen   en   daarmee   tot   weinig   of   niets   komt   op   gebied   van   ICT.   Bang   om   gegevens   kwijt   te raken   wordt   bij   iedere   melding,   ieder   geluid,   ieder   ander   beeld   dan   het   gewende   geroepen   om hulp. Als   Ict-Pedagoog   ga   ik   met   deze   cliënt   aan   de   slag   en   los   in   eerste   instantie   problemen   op, deze   worden   al   tijdens   het   oplossen   doorgenomen   en   op   het   niveau   van   de   cliënt   uitgelegd. Hierbij   vergemakkelijk   is   waar   mogelijk   het   gebruik   van   de   computer   en/of   software   van   de cliënt.   1-op-1   handleidingen   per   onderwerp   wordt   gemaakt,   zodat   de   cliënt   dit   zelfstandig kan uitvoeren. Hiermee vergroot ik het zelfvertrouwen en de zelfredzaamheid van de cliënt. Autisme Genoeg   capaciteit   in   huis,   maar   is   de   communicatie   vaak   een   obstakel   om   via   de   reguliere weg   een   diploma   te   behalen   om   zodoende   aan   de   slag   te   kunnen   op   de   arbeidsmarkt.   Moeite met   plannen   en   structuur   creëren   maakt   het   vaak   onmogelijk   om   via   een   LOI   of   soortgelijk   te studeren.     Begeleiding     kan     deze     structuur     wel     bieden,     maar     komt     in     kennis     voor ondersteuning   van   de   cursus   te   kort   en   de   online   leerkracht   heeft   ook   niet   het   gewenste resultaat. Voor    autisme    kan    ik    op    twee    fronten    werken.    Enerzijds    zijn    veel    autistische    cliënten geïnteresseerd   in   de   wereld   van   de   computers.   Bij   de   jongeren,   jongvolwassenen,   maar   ook   de volwassenen      speelt   de   computer   al   vaak   een   grote   rol.   Hiermee   kan   ik   op   gelijk   niveau   als begeleider   communiceren   en   dat   draagt   bij   aan   een   (snelle)   vertrouwensband.   Daarnaast   kan ik   op   niveau   van   de   cliënt   communiceren   en   deze   begeleiden   en   ondersteunen   in   het   behalen van de benodigde cursussen en diploma’s om zo de arbeidsmarkt te kunnen betreden. Omscholing Van   het   ene   beroep   naar   het   andere   beroep   en   dan   is   opeens   ICT   een   bottleneck   voor   succes. Bedrijfsspecifieke   software   is   gevraagd   en   de   cliënt   heeft   hiermee   geen   of   weinig   ervaring.   In het   bedrijf   kan   deze   kennis   worden   voorzien,   maar   kan   om   allerlei   redenen   niet   door   de   cliënt worden   ‘aangeleerd’.   Dit   is   meestal   de   communicatie   op   begripsniveau   en   verstandsniveau tussen   ‘leraar’   en   cliënt.   De   cliënt   kan   te   maken   hebben   met   autisme,   ADHD,   faalangst,   laag zelfvertrouwen,    burn-out,    depressie,    etc    en    staat    dit    een    mogelijke    toekomst    op    de arbeidsmarkt in de weg. Als   Ict-Pedagoog   heb   ik   deze   kennis   of   al   in   huis,   of   kan   ik   de   betreffende   cursus   (sneller) volgen.   Zodoende   kan   ik   hierna   deze   kennis   overdragen   op   de   cliënt   op   diens   eigen   niveau   en snelheid.   Zo   wordt   de   kans   op   succes   enorm   vergroot   en   draagt   dit   bij   voor   de   cliënt,   de werkgever, alsook het re integratiebureau voor weer een geslaagd traject.
Voorwaarden Voorwaarden