Samen
weer
vooruit
werkt
niet
met
één
geijkte
of
vaste
methodiek.
De
juiste
methodieken
worden
gebruikt
die
horen
bij
de
vraag
van
de
cliënt.
Ditzelfde
geldt
ook
voor
de
cliënt
zelf.
Niet
elke
situatie
kan worden benaderd door één specifieke methode of model.
Zodoende
kan
er
worden
ingespeeld
op
een
situatie
of
cliënt
en
worden
daarbij
de
benodigde
hulpmiddelen
gebruikt
om
te
komen
tot
succes.
Zo
kan
bijvoorbeeld
een
computerspel
worden
ingezet
als
pedagogische
verantwoorde
ondersteuning.
De
ervaringen
in
het
spel
(winnen,
verliezen,
oplossen,
ontdekken,
etc)
spelen
een
belangrijke
rol
op
de
emotionele.
Zodoende
kan
worden
ingespeeld
op
een
emotie
en
deze
worden
vertaald
naar
de
werkelijke
wereld
en
situatie.
Dit
verschaft
inzicht
en
bevordert
weerbaarheid,
zelfstandigheid
en
zelfredzaamheid.
Een
ander
voorbeeld
is
het
maken
van
een
op-maat
handleiding
en
de
cliënt
het
zelf
stap
voor
stap
laten
proberen.
Wanneer
de
cliënt
de
handleiding
zelfstandig
kan
uitvoeren
zonder
hoeven
terug
te
vallen
op
de
begeleiding
is
er
bevordering van zelfstandigheid en zelfredzaamheid.
De
zelfredzaamheid
is
hierbij
het
voornaamste
doel,
omdat
de
cliënt
door
deze
aangeleerde
zelfredzaamheid
zich
kan
focussen
op
wat
belangrijk
is!
Zijn
dagelijks
leven
en
zijn
toekomst,
zonder
zorgen omdat computerproblemen deze toekomst in de weg kan staan.
In
onze
huidige
moderne
samenleving
zijn
computers
en
smartphones
niet
meer
weg
te
denken.
Geïntegreerd
in
de
maatschappij
zodat
we
elk
moment
van
de
dag
‘stand-by’
zijn.
Dit
is
bij
de
jeugd
nog
belangrijker
omdat
elk
vrij
moment
benut
moet
worden
om
de
laatste
updates
van
hun
vrienden
te
lezen
en
erop
te
reageren.
Ook
zakelijk
is
de
computer
en
smartphone
voor
veel
beroepen
van
belang.
Denk
hierbij
aan
Outlook,
Word,
Excel,
Power
Point,
archiveren,
administratie,
scannen
&
printen,
,
faxen
&
kopiëren,
maken
van
back-ups,
maar
ook
het
bijhouden
van
zakelijke
contacten
en
het plaatsen van berichten op Linked-IN, Twitter, Facebook, Google+, Youtube, Pinterest en meer…
We vinden het normaal om te doen, maar wat wanneer het niet werkt? Wie heeft dan nog de kennis?
Autistische,
zelfstandig
wonende
en
re-integrerende
cliënten
hebben
vaker
moeite
om
de
snellere
moderne
samenleving
te
begrijpen,
bij
te
houden
of
erin
terug
te
keren.
Op
deze
3
doelgroepen
wil
‘
Samen
weer
vooruit
’
zich
richten.
Door
de
expertise
in
zowel
de
technische
alsook
de
pedagogische
wereld
worden
deze
twee
beroepen
gecombineerd
tot
één,
met
als
voordeel
dat
beide
werelden
die
elkaar
niet
kunnen
begrijpen
dat
nu
wel
kunnen.
Zo
ontstaat
een
nieuw werkgebied als overlapping van beide.
Begeleiding
ICT